Anak
Mami Kembali filem komedi romantik arahan Razak Mohaideen telah mencatatkan
kutipan sebanyak RM 2 juta. Kejayaan filem ini meraih kutipan yang tinggi
terletak kepada populariti Saiful Apek sebagai pelakon komedi yang terkenal
disamping pendekatan melodrama dan komedi yang digunakan dalam penyampaian
keseluruhan cerita tersebut. Seperti kebanyakan filem-filem yang terdapat di
Malaysia, pengarah masih menggunakan tema percintaan untuk filem arahan beliau.
Tema percintaan dalam penghasilan filem-filem di Malaysia sudah sebati dan
seolah-olah telah menjadi tradisi dalam industri filem tempatan. Anak Mami
Kembali secara asasnya mengenengahkan tema percintaan terhalang yang wujud
akibat daripada ketaksuban ibu untuk menentukan jodoh anak-anaknya bagi
memastikan rumah tangga anak-anak berkekalan.
Plot
cerita filem ini menggunakan plot cerita klasik yang menunjukkan bagaimana
watak-watak dalam filem tersebut berkembang dan menghadapi komplikasi di
pertengahan cerita dan berakhir dengan “happy
ending”. Perbezaan jantina, lelaki dan wanita dalam filem ini mempunyai
kaitan dengan amalan patriaki dalam sesebuah masyarakat. Sistem patriaki
beroperasi untuk mengekalkan dominasi dan kekuasaan golongan lelaki untuk memperlihatkan
status sosial dan kedudukan yang lebih tinggi daripada golongan wanita.
Mak
Bee sebagai watak utama cerita tersebut, seorang ibu tunggal yang juga
bertindak sebagai ketua keluarga digambarkan sebagai seorang ibu yang terlalu
cerewet serta mengongkong kehidupan kedua-dua anaknya. Walaupun pemilihan watak
Mak Bee sebagai ketua keluarga boleh disifatkan sebagai pengiktirafan
terhadapan kedudukan wanita dalam institusi keluarga, namun ciri-ciri watak
yang diberikan kepada Mak Bee sebenarnya mempunyai stereotaip yang negatif
mengenai seorang wanita. Mak Bee secara umumnya digambarkan sebagai seorang
yang terlalu cerewet terutamanya berkaitan dengan pemilihan jodoh anak-anaknya.
Anak-anak beliau, Saiful dan Ida seringkali dijadikan bahan leteran. Kedudukan
dan kebendaan menjadi kriteria utama pemilihan jodoh untuk anak-anaknya
sekaligus menggambarkan perasaan tamak yang ada pada Mak Bee.
Watak
Fasha digambarkan sebagai seorang isteri yang sangat taat kepada suaminya dan
banyak memendam perasaan sedih setelah berumahtangga dengan Saiful. Apabila
Fasha meluah perasaan tidak puas hatinya terhadap kehidupan berumahtangga
beliau yang terkongkong dan terikat dengan kehendak ibu mertuanya (Mak Bee),
perkara ini tidak pernah diambil serius oleh Saiful. Tindakbalas yang diberikan
oleh Saiful sering kali dalam bentuk ‘lawak jenaka’ menunjukkan
ketidaksungguhan beliau untuk menangani masalah tersebut. Pada kebanyakan masa,
Fasha diminta bersabar dan memendam rasanya dan mentaati suaminya, walaupun
keadaan tersebut dilihat tidak adil bagi Fasha. Bentuk lawak jenaka digunakan
untuk mengaburi masalah dan meremehkan konflik yang dihadapi oleh wanita.
Sebaliknya penonton diajak berhibur dan tidak memikirkan mesej lain yang
dibawakan dalam filem tersebut.
Selain
itu pendominasian golongan lelaki juga ditunjukkan melalui watak Tok Wan, bapa
kepada Mak Bee, digambarkan sebagai seorang yang rasional dan sentiasa memahami.
Watak Tok Wan sering kali digambarkan sebagai penyelamat keadaan, yakni orang
tengah yang banyak membantu untuk menyelesaikan konflik Mak Bee dengan
anak-anaknya serta menantunya. Tok Wan digambarkan sebagai watak yang mempunyai
fikiran terbuka dan sensitif terhadap semua masalah yang dihadapi oleh
keluarganya. Walaupun dalan filem tersebut Tok Wan bukanlah seorang ketua
keluarga tetapi dalam kebanyakan hal, Tok Wan digambarkan sebagai pemberi
pendapat yang bernas dan berupaya menyelesaikan pelbagai masalah yang melanda
keluarga Mak Bee.
Secara
keseluruhannya kejayaan filem ini terletak kepada populariti pelakon-pelakon
yang sebenarnya telah menempah nama dalam industri filem tempatan. Populariti filem Anak Mami
Kembali memperlihatkan bagaimana penerimaan masyarakat tempatan terhadap
hubungan, peranan dan kedudukan lelaki dan wanita di negara ini. Ketidakadilan
dalam mempersembahan peranan-peranan lelaki dan wanita dalam masyarakat tidak
dipersoalkan malah semakin diperkukuhkan dengan norma-norma masyarakat
berasaskan amalan patriaki. Dalam hal permikiran kritis ini memainkan peranan
untuk mengesahkan status sosial dan pandangan berkaitan lelaki dan wanita
dengan satu gambaran yang sempit yang bertindak sebagai suatu praktis kehidupan
yang tidak perlu dipersoalkan lagi malah wajar untuk diterima umum.
::Daripada::
Muhamad Ghadafe Bin Muhamad Suhaimi-SX100916HRJ04
Ho Ka Nyan - SX100091HRJ04
Low Kok Wooi - SX100093HRJ04
No comments:
Post a Comment