Saturday, 3 August 2013

ANAK MAMI KEMBALI







Anak Mami Kembali filem komedi romantik arahan Razak Mohaideen telah mencatatkan kutipan sebanyak RM 2 juta. Kejayaan filem ini meraih kutipan yang tinggi terletak kepada populariti Saiful Apek sebagai pelakon komedi yang terkenal disamping pendekatan melodrama dan komedi yang digunakan dalam penyampaian keseluruhan cerita tersebut. Seperti kebanyakan filem-filem yang terdapat di Malaysia, pengarah masih menggunakan tema percintaan untuk filem arahan beliau. Tema percintaan dalam penghasilan filem-filem di Malaysia sudah sebati dan seolah-olah telah menjadi tradisi dalam industri filem tempatan. Anak Mami Kembali secara asasnya mengenengahkan tema percintaan terhalang yang wujud akibat daripada ketaksuban ibu untuk menentukan jodoh anak-anaknya bagi memastikan rumah tangga anak-anak berkekalan.



Plot cerita filem ini menggunakan plot cerita klasik yang menunjukkan bagaimana watak-watak dalam filem tersebut berkembang dan menghadapi komplikasi di pertengahan cerita dan berakhir dengan “happy ending”. Perbezaan jantina, lelaki dan wanita dalam filem ini mempunyai kaitan dengan amalan patriaki dalam sesebuah masyarakat. Sistem patriaki beroperasi untuk mengekalkan dominasi dan kekuasaan golongan lelaki untuk memperlihatkan status sosial dan kedudukan yang lebih tinggi daripada golongan wanita.
Mak Bee sebagai watak utama cerita tersebut, seorang ibu tunggal yang juga bertindak sebagai ketua keluarga digambarkan sebagai seorang ibu yang terlalu cerewet serta mengongkong kehidupan kedua-dua anaknya. Walaupun pemilihan watak Mak Bee sebagai ketua keluarga boleh disifatkan sebagai pengiktirafan terhadapan kedudukan wanita dalam institusi keluarga, namun ciri-ciri watak yang diberikan kepada Mak Bee sebenarnya mempunyai stereotaip yang negatif mengenai seorang wanita. Mak Bee secara umumnya digambarkan sebagai seorang yang terlalu cerewet terutamanya berkaitan dengan pemilihan jodoh anak-anaknya. Anak-anak beliau, Saiful dan Ida seringkali dijadikan bahan leteran. Kedudukan dan kebendaan menjadi kriteria utama pemilihan jodoh untuk anak-anaknya sekaligus menggambarkan perasaan tamak yang ada pada Mak Bee.

Watak Fasha digambarkan sebagai seorang isteri yang sangat taat kepada suaminya dan banyak memendam perasaan sedih setelah berumahtangga dengan Saiful. Apabila Fasha meluah perasaan tidak puas hatinya terhadap kehidupan berumahtangga beliau yang terkongkong dan terikat dengan kehendak ibu mertuanya (Mak Bee), perkara ini tidak pernah diambil serius oleh Saiful. Tindakbalas yang diberikan oleh Saiful sering kali dalam bentuk ‘lawak jenaka’ menunjukkan ketidaksungguhan beliau untuk menangani masalah tersebut. Pada kebanyakan masa, Fasha diminta bersabar dan memendam rasanya dan mentaati suaminya, walaupun keadaan tersebut dilihat tidak adil bagi Fasha. Bentuk lawak jenaka digunakan untuk mengaburi masalah dan meremehkan konflik yang dihadapi oleh wanita. Sebaliknya penonton diajak berhibur dan tidak memikirkan mesej lain yang dibawakan dalam filem tersebut.

Selain itu pendominasian golongan lelaki juga ditunjukkan melalui watak Tok Wan, bapa kepada Mak Bee, digambarkan sebagai seorang yang rasional dan sentiasa memahami. Watak Tok Wan sering kali digambarkan sebagai penyelamat keadaan, yakni orang tengah yang banyak membantu untuk menyelesaikan konflik Mak Bee dengan anak-anaknya serta menantunya. Tok Wan digambarkan sebagai watak yang mempunyai fikiran terbuka dan sensitif terhadap semua masalah yang dihadapi oleh keluarganya. Walaupun dalan filem tersebut Tok Wan bukanlah seorang ketua keluarga tetapi dalam kebanyakan hal, Tok Wan digambarkan sebagai pemberi pendapat yang bernas dan berupaya menyelesaikan pelbagai masalah yang melanda keluarga Mak Bee.

Secara keseluruhannya kejayaan filem ini terletak kepada populariti pelakon-pelakon yang sebenarnya telah menempah nama dalam industri filem tempatan. Populariti filem Anak Mami Kembali memperlihatkan bagaimana penerimaan masyarakat tempatan terhadap hubungan, peranan dan kedudukan lelaki dan wanita di negara ini. Ketidakadilan dalam mempersembahan peranan-peranan lelaki dan wanita dalam masyarakat tidak dipersoalkan malah semakin diperkukuhkan dengan norma-norma masyarakat berasaskan amalan patriaki. Dalam hal permikiran kritis ini memainkan peranan untuk mengesahkan status sosial dan pandangan berkaitan lelaki dan wanita dengan satu gambaran yang sempit yang bertindak sebagai suatu praktis kehidupan yang tidak perlu dipersoalkan lagi malah wajar untuk diterima umum.


::Daripada::
Muhamad Ghadafe Bin Muhamad Suhaimi-SX100916HRJ04
Ho Ka Nyan - SX100091HRJ04
Low Kok Wooi -   SX100093HRJ04

No comments:

Post a Comment