Friday, 2 August 2013

IBU MERTUAKU




Filem :
Ibu Mertuaku (1962)

Arahan :
P. Ramlee

Terbitan :
 Shaws Malay Film Production

Pelakon Utama :
P. Ramlee sebagai Kassim Selamat
Sarimah Ahmad sebagai Sabariah
Mak Dara sebagai Nyonya Mansor
Ahmad Mahmud sebagai Dr. Ismadi
Zaiton sebagai Chombi
Ahmad Nisfu sebagai Maidin
Zainon Fiji sebagai Mami





Ulasan Filem :
Filem yang mengisahkan cinta dua darjat antara Kassim Selamat dan Sabariah yang berbeza taraf kehidupan cuba dipaparkan melalui filem arahan P. Ramlee kali ini. Dengan membawa tajuk Ibu Mertuaku, filem arahan beliau tidak menampilkan seorang wira hebat sebagai teraju utamanya. Kassim Selamat digambarkan sebagai seorang pemuzik yang gagal menguruskan kewangan sehingga mengakibatkan perpisahannya dengan isteri serta anaknya dan kesengsaraan hidupnya yang berterusan di sepanjang jalan cerita ini. Sabariah juga dilihat bukanlah seorang wanita yang benar-benar setia untuk bersama suami pilihannya sendiri dalam menanggung kesusahan hidup bersama. Filem ini diperkuatkan dengan watak Nyonya Mansor iaitu ibu kepada Sabariah, seorang janda tua yang kaya dan amat mementingkan harta benda. Watak seorang ibu yang menghalang jodoh pilihan anaknya yang berbeza taraf ini dilihat realistik kerana sebagai ketua keluarga dia berhak mengatur hidup anak tunggalnya demi melindungi masa depannya sendiri walaupun ia digambarkan sebagai watak jahat untuk memberikan impaks kepada jalan cerita. 

Kisah dimulakan dengan komedi romantik dalam tiga puluh minit pertama penceritaan dengan pertemuaan Kassim dan Sabariah melalui blind date yang diatur oleh Sabariah sendiri. Babak ini dilihat logik kerana pada zaman tersebut, seorang pemuzik seperti Kassim Selamat tidak terdedah kepada media cetak kerana hanya suara yang diperdengarkan di radio. Seterusnya jalan cerita dibebani dengan kisah-kisah sedih dan tragis kehidupan cinta antara dua insan ini. Berita kematian palsu Sabariah yang didalangi oleh Nyonya Mansor menjadi titik hitam dalam kehidupan Kassim Selamat yang seterusnya menjadi buta dan hidup melarat. Disini bermulalah dua jalan cerita berbeza di mana kisah pertemuan Kassim Selamat dengan watak-watak baru iaitu Mami, Maidin dan Chombi yang memberikan sinar baru dalam hidupnya manakala watak Sabariah dikahwinkan dengan Dr. Ismadi dengan helah Nyonya Mansor. Babak Kassim Selamat yang ingin menukar nama pentasnya kepada Osman Jailani dilihat sebagai satu kekecewaan yang mendalam terhadap kisah silamnya sendiri. 

Watak-watak utama iaitu Kasim, Sabariah dan Nyonya Mansor dipertemukan semula melalui babak rawatan mata yang dibuat secara percuma oleh Dr. Ismadi kepada Kassim Selamat. Penipuan Nyonya Mansor dengan memalsuan kematian Sabariah terbongkar melalui babak di kubur apabila Nyonya Mansor menunjukkan kubur orang lain kepada Kassim Selamat. Watak Nyonya Mansor juga tidak dihukum secara fizikal namun hukuman emosi diberikan sebagai satu bentuk penyesalan. Dr. Ismadi pula, menganggap rawatan yang diberikan untuk memulihkan mata Kassim Selamat sebagai satu balasan kerana memperisterikan Sabariah. Ini mencabar keegoan lelaki Kassim Selamat yang selama ini menganggap Sabariah terlalu suci untuk dirinya. Kisah diakhiri apabila Kassim Selamat membutakan matanya sendiri kerana tidak sanggup melihat dosa-dosa orang lain yang dilakukan kepada dirinya.


Babak Kassim Selamat terima telegram


Babak Kassim Selamat tukar nama


Babak Kassim Selamat dan Dr. Ismadi


Babak Kassim Selamat butakan mata


DARI KUMPULAN TENGKU ;

Ku Norasriza Binti Ku Ahmad
Harnaine Binti Pusiran
Noor Azlin Binti Mohammad

No comments:

Post a Comment