Penilaian
Kritikal Filem Seniman Bujang Lapok
Filem komedi arahan P.Ramlee
pada tahun 1961 ini mengisahkan usaha 3
rakan karib – Ramli, Sudin dan Aziz – untuk mengatasi masalah mereka membujang
akibat pengangguran.
Jalan ceritanya yang mengandungi permasalahan,
kemuncak dan penyelesaian telah memenuhi keperluan unsur-unsur drama. Masalah
utama yang dipaparkan berkaitan kisah Ramli yang tidak dapat mengahwini Salmah
kerana tiada wang akibat pengangguran dan persaingan di antara Ramli dan Sarip yang telah meminangnya. Kemuncaknya apabila Sarip telah membakar rumah Salmah sebagai
balasan apabila pinangannya telah ditolak. Penyelesaiannya pula apabila Sarip
ditangkap setelah tewas bertarung dengan Ramli lantas membolehkan dia
mengahwini Salmah.
Walau bagaimanapun, jalan ceritanya kurang
kemas kerana mengandungi banyak selingan jenaka yang tidak berfungsi untuk
mengukuhkan jalan cerita. Contohnya, adegan di mana 3 sekawan telah meleraikan
sepasang suami isteri yang sedang bergaduh dan adegan mereka beratur menunggu
giliran menggunakan tandas.
Namun demikian, filem ini ada nilai-nilai
berikut:
1.
Nilai motivasi : Mendorong
orang-orang bujang dan penganggur untuk berusaha mengatasi masalah seperti 3
sekawan ini.
2.
Nilai sejarah : Merekod harga
barang, kenderaan, pakaian, bahasa dan cara penggambaran filem dibuat menjadi
rujukan generasi akan datang. Memberi gambaran sebenar masyarakat pada awal
1960an di mana mereka terbiasa dengan meminum arak, berkhalwat dan perempuan
melayu tidak bertudung.
3.
Nilai kreatif : Kaedah
penggambaran di dalam penggambaran digunakan untuk pertama kalinya dalam filem tempatan (dan kemungkinan pertama kali
di dunia).
4.
Nilai seni : Memaparkan
keindahan lagu melayu melalui nyanyian pelakon-pelakon.
Biarpun filem ini ada memaparkan nilai-nilai
budaya yang asing bagi masyarakat masakini, ianya tetap satu khazanah budaya
yang perlu disanjungi.
Siti Aishah binti Alet (SX 095558HFD04)
Lee See Peng (SX 111148MMS04)
250 perkataan tidak termasuk tajuk
ReplyDelete